Žáner: sci-fi/horor/thriller/drama
Krajina: Veľká Británia/USA/Švajčiarsko
Rok: 2013
Réžia: Jonathan Glazer
Predloha: kniha od Michaela Fabera
Hrajú: Scarlett Johansson, Kryštof Hádek...
Film
vs. Kniha. Pod kožou je veľmi
originálny počin od spisovateľa Michela
Fabera, žijúceho v Škótsku. Pod
kožou je jeho prvým románom a vyniesol ho do žiarivého spisovateľského
neba, získal mnoho ohlasov a bol preložený do kopu jazykov. Spisovateľ ním
preukázal svoju originálnosť a čitateľovi v ňom ponúkol veľký priestor na
zamyslenie.
Film
je menej vydareným kúskom. Či už je to režisérovým pohľadom na knihu alebo
dĺžkou celého filmu, ani spolovice v ňom nie je zobrazený dej knihy, ktorá
mala slúžiť ako predloha, keďže je to všade vedľa filmu písané, a stal sa
nudným a zdĺhavým vyobrazením niečoho, čo sa dá sťažka nazvať sci-fi. Režisér
sa knihou iba inšpiroval a akoby natočil diametrálne odlišný film, iba s minimálne
podobnými prvkami, mysliac si, že keď do hlavnej úlohy nasadí herečku Scarlett
Johansson, ktorá je vo viacerých situáciách vo filme nahá, zaručí mu to úspech.
Pravda je však taká, že divák, ktorý si pred zhliadnutím tohto snímku najprv
neprečítal knihu, do jeho konca nepochopí, o čo v ňom vlastne išlo,
nehovoriac o nezmyselných scénach s čiernym močiarom, ktoré by
nepochopil ani ten, čo si knihu predtým prečítal.
Vo
filme absentujú vtipné dialógy, zaujímavý výber Isserleyných obetí mužského
pohlavia, farma, na ktorej sa konali krvavé jatky, návšteva z vesmíru,
ktorá k nim prišla skontrolovať “výrobný“ proces, duchaplné dialógy a zlé
psychické rozpoloženie Isserley, dokonca ani jej vizáž nebola vo filme rovnaká
ako v knihe a práve tá mala navodiť divákovi dojem, že s touto osobou
nemôže byť niečo v poriadku. Všetky takéto jemné indikátory sa mali
podieľať na postupnom navnaďovaní napätia a interesu u diváka a mali
ho takisto donútiť zamyslieť sa nad týmto svetom, v ktorom žijeme a nad
istou brutálnosťou, ktorej je každý jedinec na tejto planéte schopný a nad
ktorou mnohí zatvárajú oči.
Pri
tomto filmovom kúsku sa u mňa potvrdilo to, čo sa stáva už istou samozrejmosťou
– kniha je jednoducho neprekonateľná a žiadny film nedokáže zobraziť posolstvo,
ktoré v sebe nesie, pretože sú to práve vnútorné monológy hlavnej postavy,
ktoré so sebou prinášajú tie najzásadnejšie myšlienky a utvárajú obraz
celého deja.
Ukážka
hlavnej myšlienky:
„Pod kožou sme všetci v zásade
rovnakí: bohužiaľ tam máme okrem inej výbavy aj dispozíciu k necitlivosti a krutosti
a nie je treba mnohé, aby sa prebudila a rozvinula.“ –
Michel Faber, Pod kuží, 2.vyd., 2013, s. 252.
„Obluda, ktorá útočí
zvonka, je rovnaká ako tá, ktorá útočí zvnútra.“ –
Michel Faber, Pod kuží, 2.vyd., 2013, s. 253.
Ukážka
veľmi vtipného dialógu medzi Isserley a jedným stopárom:
„Co vás dnes přivedlo na silnici?“
zeptala se vstřícným tónem Isserley.
„Dyž sem jen tak vysedával doma,
měl sem dojem, že mi z toho jebne.“
„Takže momentálne nemáte práci?“
„Tady u nás žádná práce néni. Nic
takovýho, kurva.“
„Jenže státní správa po vás přesto
chce, abyste si nějakou práci hledal, co?“
„Sem v ňákym jejich zasranym
školicim kurzu,“ vyštěkl vztekle. „Říkaj, že dyž si najdu ňáký starý páprdy a napovídám
jim spoustu kecu vo zasraným ústředním topení, pověděj tý státní správě, že už
nemusím bejt na podpoře, jasný? Je to jen zkurvenej úplatek, že abych držel
hubu. Chápete to?“
„Je to svinstvo,“ přikývla Isserley
a doufala, že se vyjádřila přiměřeně jeho slovníku.
-Michel Faber,
Pod kuží, 2.vyd., 2013, s. 35.
V
tomto súboji jednoznačne zvíťazila Kniha! Film je veľmi slabým odvarom tohto
geniálneho diela, ktoré nič neprekoná.
Kniha:
100%
Film:
30%
Ilustrácia
zo záverečnej scény filmu je od nesmierne nadaného umelca s prezývkou Godmachine, ktorého ďalšiu tvorbu
nájdete na stránke: http://godmachinedesigns.blogspot.sk/
Vydal
už i knihu svojich kresieb, ktorá je dostupná na stránke:
http://www.thefloodgallery.com/products/the-art-of-godmachine
DyingAngel
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára